Visoke carine poskupljuju kineska auta

Bez autora
Jul 07 2024

Enorman rast uvoza kineskih električnih automobila na evropsko tržište, koji je posljedica nižih cijena vozila sa azijskog kontinenta, motivisao je Evropsku uniju da uvede visoke carine na ove četvorotočkaše, što će prema riječima stručnjaka neminovno dovesti do poskupljenja, ali u BiH će posljedice osjetiti tek rijetki, jer je potražnja za ovom vrstom vozila kod nas još u povoju.

Ova odluka Evropske komisije, koja je na snagu stupila u petak, rezultat je višemjesečne istrage koja je otkrila da se subvencije pumpaju kroz cijeli lanac prodaje vozila proizvedenih u Kini. Javni novac, kako pišu strani mediji, otkriven je posvuda, počevši od iskopavanja sirovina potrebnih za proizvodnju baterija do brodskih službi koje su angažovane za prevoz četvorotočkaša do Evrope.

Navedene subvencije omogućile su kineskim proizvođačima da ponude svoje automobile po osjetno nižim cijenama od onih koji se sklapaju u Evropi, gdje su troškovi energije i rada puno veći. Razlika u cijenama izazvala je brz porast uvoza automobila proizvedenih u Kini i to s 3,9 odsto tržišnog udjela u 2020. godini na 25 odsto na kraju 2023. godine.

U Uniji smatraju da ovakav talas uvoza predstavlja “ekonomsku prijetnju” domaćoj industriji, koja bi nadalje mogla prouzrokovati razorne gubitke i dovesti u opasnost 12 miliona direktnih i indirektnih radnih mjesta.

U Evropskoj komisiji smatraju da su više carine potrebne da bi bila nadoknađena nepravedna prednost koju dodjeljuju subvencije.

Carine će ostati na snazi ​​dok za četiri mjeseca ne bude donesena konačna odluka, koju bi određene zemlje mogle blokirati, poput Njemačke, koja je svjetski izvoznik automobila s jakim vezama s kineskim tržištem.

Njemačko udruženje automobilske industrije (VDA) smatra da tarife nisu odgovarajuća mjera za jačanje konkurentnosti, a posebno su zabrinuti zbog uticaja na zajednička ulaganja, poput onih koje imaju “Folksvagen” i “Dženeral motors” sa kineskim SAIC-om.

Menadžer u kompaniji “Tojota BiH” Haris Muratović smatra da će poskupljenje procesa carinjenja dovesti do rasta cijena električnih automobila u Evropi, što će se na kraju reflektovati i na tržište BiH.

- Rijetko ko u BiH uvozi automobile direktno iz Kine, taj posao ide preko posrednika iz EU, plus što se moramo prilagoditi homologaciji EU. Ako električni automobili poskupe u Evropi i kod nas će neminovno, jer mi nismo toliko veliko tržište da bismo mogli sami uvoziti, ali na tržištu BiH nema mnogo automobila iz Kine, više od 90 odsto električnih vozila je iz evropskih pogona - naveo je Muratović za “Glas”.

Predsjednik Udruženja ovlašćenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH Miro Sesar navodi za “Glas” da je ekonomija EU, kada je riječ o električnim baterijama i drugim komponentama, i te kako zavisna od kineskih dobavljača.

- Pojedini evropski proizvođači su jako osjetljivi na tu temu, jer koriste tehnologiju, baterije i druge komponente kineskih proizvođača, zbog čega će ovakvom odlukom i te kako biti pogođeni, što bi se moglo odraziti i na cijene vozila koja se proizvode na evropskom tlu. To se vjerujem ipak neće desiti u ovoj fazi, dok je oluka privremena - kazao je Sesar.

On smatra da ova odluka neće pretjerano uticati na tržište BiH.

- Tržište električnih automobila kod nas nije dovoljno razvijeno. Lani je broj uvezenih novih električnih vozila u prva četiri mjeseca prije nego je Savjet ministara donio odluka o suspenziji carina sa 15 na nula odsto, bio neznatan, a nakon ukidanja carine broj uvezenih automobila je do kraja 2023. godine premašio nekoliko stotina. EU je odluku donijela zbog velikih razvijenih tržišta na kojima će se osjetiti značajnije promjene - kazao je Sesar.

Uvoz

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH u prvih šest mjeseci ove godine u zemlju je uvezeno 106 električnih automobila u vrijednosti od oko pet miliona KM, a u istom periodu lani 125 vozila koja su plaćena 7,13 miliona KM.

- Najskuplji uvezeni električni automobil dolazi iz fabrike “Mercedes”, a riječ je o modelu EQS 58 koji je vrijedan 226.000 maraka. Na drugoj poziciji je “porše tajkan 4S” vrijedan 203.000 KM - podaci su UIO BiH.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik